cz  de  en  pl 

Tanvaldské hudební jaro 2009

HJ 2009 - 20. března

Recitál Pavla Šporcla
doprovodí Petr Jiříkovský

Program:
L. van Beethoven Sonáta A dur, op. 47, „Kreutzerova“
- Adagio sostenuto, Presto
- Andante con Variazioni
- Presto
A. Dvořák Capriccio
Sonatina G dur, op. 100
- Allegro risoluto
- Larghetto
- Scherzo. Molto vivace
- Finale. Allegro
Astor Piazzolla Le grand tango

PAVEL ŠPORCL

Nejvýraznější mladý český houslista, nejprodávanější umělec, Pavel Šporcl, díky svému umění a nekonvenčnímu vystupování slaví úspěchy u všech generací posluchačů na nejvýznamnějších pódiích. Je častým hostem televizních a rozhlasových pořadů, objevuje se ve všech médiích. Jeho nahrávky zaujímají přední místa žebříčků prodeje. „Žlutomodré CD“ (Supraphon 2002), bylo postupně oceněno Zlatou a Platinovou deskou Supraphonu, živá nahrávka houslových koncertů A. Dvořáka a P.I.Čajkovského s Českou filharmonií (Supraphon 2003) a album Paganini (Supraphon 2004) získaly též Zlatou desku a Platinovou desku Supraphonu. V roce 2003 nahrál své první CD pro významnou světovou společnost Universal Music Japan. V roce 2005 vydal CD se skladbami pro housle a klavír Antonína Dvořáka „A.Dvořák-Violin works“ (Supraphon 2005), které bylo oceněno jedním z neprestižnějších světových hudebních časopisů The Strad jako CD měsíce června 2006. Jeho nahrávka „A.Dvořák, J.Suk-Violin Pieces“ (Supraphon 2006), navazující na předchozí CD, získala ocenění „Gramophone doporučuje“ v prestižním časopisu Gramophone a stala se nejprodávanějším titulem klasické hudby za rok 2006 u firmy Supraphon. Za tato dvě dvořákovská CD obdržel Platinovou desku Supraphonu. Ke konci roku 2007 vydal nahrávku „Šporcl/Vivaldi – Čtvero ročních dob“, která se záhy stala nejprodávanějším CD klasické hudby a obdžela status Zlaté desky Supraphonu. V roce 2008 nahrál CD s názvem Gipsy Way, na které společně s cikánskou cimbálovou kapelou hraje slavné cikánské skladby. I za tuto nahrávku získal Zlatou desku Supraphonu.

Pavel Šporcl začal hrát na housle v pěti letech. Vystudoval Pražskou konzervatoř a hudební fakultu AMU (Václav Snítil). V letech 1991–96 studoval v USA na prestižních školách a univerzitách pod vedením vynikajících pedagogů (Dorothy DeLay, Itzhak Perlman, Dr.Eduard Schmieder,).

Je nositelem významných cen a ocenění, koncertuje po celém světě, spolupracuje s řadou domácích i zahraničních orchestrů a významných umělců. Jako jediného z českých houslistů mladé generace zařadil Pavla Šporcla do své knihy „Housloví virtuosové: Od Paganiniho po 21. století“ světově uznávaný kritik a historik Henry Roth.
Rozsáhlý repertoár Pavla Šporcla zahrnuje 40 houslových koncertů, nespočet sonát, komorních a virtuózních děl. Jeho vystoupení jsou velmi dobře přijímána jak širokou veřejností, tak i odbornou kritikou. Po zahajovacím koncertu sezony 2001/2002 České filharmonie v pražském Rudolfinu (Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka) pod taktovkou Vladimira Ashkenazyho, který byl natočen a odvysílán Českou televizí a Českým rozhlasem, nazvali kritikové Pavla Šporcla „talentem, který se rodí možná jednou za sto let…“

Pavel Šporcl ve své dosavadní kariéře spolupracoval s mnoha významnými orchestry (Česká filharmonie, Liverpoolská královská filharmonie, Slovinská filharmonie, Suisse de Romande, Slovenská filharmonie, Staatkapelle Weimar, Richard Strauss Symphony Orchestra, Maďarský rozhlasový orchestr, Symf. Orch. hl.města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, New World Symphony Orchestra, RTE National Symphony Orchestra Dublin), a dirigenty (V.Ashkenazy, L.Pešek, V.Fedosejev, J.Bělohlávek, J.Kout, G.Pehlivanian, S.Baudo, M. Swierczewski, P.Altrichter, L.Svárovský, T.Kuchar).

V posledních letech se P. Šporcl začal objevovat také na prestižních festivalech jako Pražské jaro, Schleswig-Holstein, Brucknerfest, Rheingau Music, Moravský podzim, Concentus Moraviae, Mitte Europa, Festspiele Europaische Wochen, Passau... V létě 2004 s obrovským úspěchem debutoval na jednom z nejvýznamnějších světových festivalů v Salzburgu (Salzburger Festspiele).

V minulém roce se představil mj. posluchačům v Japonsku, vystoupil na festivalu Radio France v Montpellier či na galavečeru „Noc houslí“, který byl součástí největšího veletrhu hudebních nahrávek a nahrávacích společností na světě MIDEM ve francouzském Cannes. V české republice zahrál na festivalech v Českém Krumlově, Janáčkových Hukvaldech. Do dalších sezón má naplánována kromě České a Slovenské republiky vystoupení ve Francii, Japonsku, Portugalsku, Izraeli, Španělsku či Maďarsku.

Pavel Šporcl rád překonává hranice mezi hudebními žánry a nebrání se spolupráci s interprety z jiných hudebních oblastí. Na koncertech již vystoupil např. s E.Pilarovou, M.Balogovou, Hradišťanem. Objevuje se též velmi často na benefičních a charitativních koncertech. Je patronem Linky bezpečí a Českých diabetiků.
Pavel Šporcl se snaží přiblížit klasickou hudbu co nejširšímu okruhu posluchačů, především mládeži. Často vystupuje na „výchovných“ koncertech pro střední a vysoké školy, které mají díky jeho podání mezi mladými lidmi mimořádný ohlas.

Petr Jiříkovský - klavír

Na klavír začal hrát ve čtyřech letech pod vedením Zdeny Janžurové. V rámci dalších studií a mistrovských kursů měl možnost studovat u vynikajících osobností jako je Emil Leichner, Ivan Klánský, Eugen Indjic, Itamar Golan nebo Menahem Pressler.

Jako sólista spolupracuje Petr Jiříkovský s řadou orchestrů (Česká filharmonie, FOK, Pražská komorní filharmonie, Talichův komorní orchestr) a dirigentů (Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, James Sedares, Jean-Claude Casadesus). Se svými recitálovými programy se představil na festivalu Pražské jaro a také v prestižním cyklu FOK "Světová klavírní tvorba" v pražském Rudolfinu. V oblasti komorní hry vyvíjí Petr Jiříkovský mnoho aktivit. Je členem klavírního Tria Martinů a spolupracuje s dalšími umělci - především houslisty (Shlomo Mintz, Pavel Šporcl). 
Koncertoval na významných světových pódiích, jako je Theatre Chatelet v Paříži, John F. Kennedy Center ve Washingtonu, Doelen v Rotterdamu, Mozarteum v Salzburgu nebo Suntory Hall v Tokyu, a také na mnoha festivalech (Salzburger Festspiele, Schleswig-Holstein, Sion - Valais, Kyoto Autumn atd.). 
Petr Jiříkovský nahrává pravidelně pro Český rozhlas a má na svém kontě početnou řadu CD vydaných u firem jako je např. Supraphon, Universal, Bonton, Musicvars nebo MMC. K těm nejvýznamnějším nahrávkám patří několik titulů s klavírními skladbami Bedřicha Smetany pro Studio Matouš.

THJ 2009 - 24. dubna

VIVAT CAROLUS QUARTUS

Koncertní hold Otci vlasti, králi Karlu IV.
SEZNAM SKLADEB VIVAT CAROLUS QUARTUS
Královská suita – Štěpán Rak
Dávné tance – anonym – úprava: Štěpán Rak
Colaudemus –anonym – úprava: Štěpán Rak
Hudbu složil Štěpán Rak, z Moralit Karla IV. sestavil a průvodní slovo, s využitím motivů
z prací Jindřicha Pecky a Františka Kožíka,
Napsal: Alfred Strejček
Účinkují:
ŠTĚPÁN RAK kytara
ALFRED STREJČEK bicí, flétna, přednes

Nastudováno k připomenutí 690. výročí narození Karla IV. v roce 2006

Hold Karlu IV. byl inspirován nejen jednou z největších výstav pražského hradu na toto téma, nejen 690. výročím jeho narození, ale především nesmírnou duchovní aktuálností Karlova odkazu. Poprvé jsou tu prezentovány jeho Morality. Soubor praktických návodů pro život. Osloveni jsou jimi lidé mocní i prostí. Karel IV. ve své zasvěcené moudrosti předkládá a nabízí cestu k naplnění života světského i duchovního. A myšlenky jsou to překvapivě aktuální. Spolu s nimi jsou představena i jeho jedinečná zamyšlení nad biblickými odkazy. Vše pak spojuje dějová linka jeho života, vrcholící při jeho posledních pozemských dnech, ve kterých zasvěcuje své syny, Václava a Zikmunda, do umění vladařského.

Hudební kompozice Štěpána Raka, s využitím autentických dobových popěvků, pak dotváří vzrušující atmosféru nejslavnějšího období našich dějin.

PROF. ŠTĚPÁN RAK

Profesor Štěpán Rak / 8.8.1945 / oslavil v roce 2005 významné životní jubileum.
Hudební svět si připomněl skladatelské, interpretační a pedagogické dílo jedné z největších osobnostní koncertní kytary.

Životní a umělecká dráha Štěpána Raka je podrobně zmapována v řadě encyklopedií, v rozhovorech pro naše i zahraniční televize, pro rozhlas i pro řadu novin a časopisů. 

Připomeňme alespoň to nejpodstatnější z posledních let.

V roce 2000 byl Štěpán Rak jmenován historicky prvním vysokoškolským profesorem kytary České republiky. Titul mu udělil prezident Václav Havel.

V roce 2001 byl jako první kytarista na světě pozván k sólovému vystoupení na slavné moskevské konzervatoři P.I.Čajkovského. Ohlas koncertu, kterého se zúčastnily špičky ruského hudebního života, byl zcela mimořádný a vyústil v další pozvání. V témže roce vystoupil společně s Alfredem Strejčkem v Mexiku s koncertním projektem k poctě J.A. Komenského VIVAT COMENIUS. Bylo to již čtvrté společné turné těchto umělců po americkém kontinentu.
V roce 2002 vystupuje Štěpán Rak opět na moskevské konzervatoři a na prestižním světovém festivalu Moskevský podzim. K třiasedmdesáti zemím, které do té doby se svou kytarou navštívil, přibylo v tomto roce ještě Japonsko.
V roce 2003 vychází společná kniha Jaroslavy Urbanové a Štěpána Raka KYTARA, MÁ LÁSKA. Je věnována velké osobnosti, zakladateli české kytarové školy, profesoru Štěpánu Urbanovi.

V únoru roce 2004 byl Štěpán Rak pozván na koncertní vystoupení jako první český kytarista do Číny. V divadle v Pekingu oslnil svým koncertem Chvála čaje.V březnu 2004 je hostem mezinárodního kytarového festivalu Světoví mistři kytary, který se konal v Kalifornii v USA, kde se s velikým ohlasem setkala Rakova celovečerní suita pro sólovou kytaru Dvacet tisíc mil pod mořem.

Během roku 2005 navštívil se svou kytarou řadu zemí i mnoho míst naší republiky v rámci oslav svého jubilea.
V listopadu 2006 byl Štěpán Rak obdarován světovým unikátem z díla sochaře Jana Řeřichy, kamennou kytarou. Tato kytara má zcela výjimečné rezonanční vlastnosti, které Štěpán Rak využívá ve svém projektu KYTAROTERAPIE.
Koncem listopadu 2007 oslavil koncertem na HAMU spolu se svými absolventy čtvrtstoletí kytary, kterou v roce 1982 na HAMU založil. Významným okamžikem bylo vystoupení 4.11. 2007 ve Florencii v Galerii Uffizi, kde společně s A.Strejčkem provedli Komenského Obecnou poradu před obrazem Komenského od samotného Rembrandta. V prosinci pak došlo k vydání výběru z díla Komenského Obecné porady o nápravě věcí lidských, kterou oba umělci pokřtili.

Štěpán Rak je osobností, která si své posluchače podmaní intenzitou prožitku, interpretačním mistrovstvím a absolutním splynutím interpreta a skladatele v jedné osobě, s duší hudby.
www.stepanrak.cz

Alfred Strejček

Vystudoval herectví na brněnské JAMU a prošel řadou pražských i mimopražských divadel. Hrál postupně v Divadle O.Stibora v Olomouci, v Divadle Jiřího Wolkera v Praze, v Divadle Maringotka, ve Státním divadle v Brně, v Divadle E.F.Buriana a v Divadle Za branou u Otomara Krejči. Je stálým hostem Lyry Pragensis a dlouhá léta vystupoval i v pražské poetické vinárně Viola. Řadu let působil jako pedagog na pražské konzervatoři. Patří mezi špičkové interprety poezie a prózy a je několikanásobným laureátem soutěží profesionálních umělců v uměleckém přednesu. Přednáší též v latině, angličtině, němčině a španělštině. Má za sebou řadu filmových a televizních rolí – filmy Tři zlaté vlasy děda Vševěda a Podivuhodná přátelství herce Jesenia, televizní inscenace Josefína, Lásky hra osudná, Smrt a blažená paní, Malá mořská víla a j. Je vyhledávaným interpretem melodramatických děl. Spolupracuje s našimi nejvýznamnějšími hudebními tělesy i sólisty – Česká filharmonie, FOK, SOČR, Janáčkovo kvarteto, Musica Bohemica, Chairé, Barock Jazz Q, Big band Českého rozhlasu, Štěpán Rak, Václav Hudeček, Jiří Hlaváč, Miroslav Petráš, Jaroslav Svěcený, Ivan Ženatý a další. Jeho hlas se vepsal do povědomí posluchačů rozhlasu i televize. Společně se Štěpánem Rakem je nositelem ceny UNESCO za koncertní projekt Vivat Comenius, se kterým oba umělci vystoupili na více než šesti stovkách koncertů ve třiceti zemích čtyř kontinentů.

THJ 2009 - 15. května

POCTA G. F. HÄNDELOVI
Skladby Georga Friedricha Händela a jeho současníků
Koncert k 250. výročí úmrtí Georga Friedricha Händela
pořádaný ve spolupráci s Institutem pro památky a kulturu
a Českou Händelovou společností
Georg Friedrich Händel Šalamoun
(1685 – 1759) Sinfonia k oratoriu Árie
Příjezd královny ze Sáby - sinfonia ke třetímu dílu oratoria
Jozue – árie z oratoria
Antonio Vivaldi Sinfonia C dur
(1678 – 1741) Allegro
Allegro
Andante
Laudate pueri, žalm 112 (podle dnešního číslování 113)
Gloria Patri
Heinrich Ignaz Biber Sonáta č. 1 d moll „Předpověď narození Ježíšova“
(1644 – 1704) z cyklu Růžencových sonát
Passacaglia d moll
Georg Philipp Telemann Jauchzt, ihr Christen, seid vegnügt
(1681 – 1767) Úvodní árie z kantáty
Antonio Vivaldi Sinfonia h moll „Al Santo Sepolcro“
Georg Friedrich Händel Juda Makabejský
Sinfonia k oratoriu
Árie
Samson – árie z oratoria

ÚČINKUJÍ
Lucie Silkenová - soprán
Jitka Vojtíšková - housle
Orchestr Atlantis
Dirigent: Vítězslav Podrazil

VÍTĚZSLAV PODRAZIL

absolvoval obor dirigování na Akademii múzických umění v Praze ve třídě prof. Václava Neumanna. Během studia pracoval jako asistent dirigenta v opeře Národního divadla v Praze pod vedením šéfa opery Zdeňka Košlera.
V letech 1987 – 1990 byl dirigentem plzeňské opery (B.Smetana - Dalibor, A.Dvořák - Čert a Káča, Rusalka, G.Verdi - Simone Boccanegra, O.Nicolai - Veselé paničky windsorské, J.Offenbach - Orfeus v podsvětí, O.Nedbal - Z pohádky do pohádky), od r.1991 do r.1992 šéfdirigentem Komorní opery Praha (W.A.Mozart - Figarova svatba, Kouzelná flétna). V té době vedl také Symfonický orchestr plzeňské konzervatoře.

Nahrávky realizované v letech 1992 a 1993:

Opera - oratorium Ivana Kurze „Večerní shromáždění“, nahrávka pro Českou televizi.
CD „Mozartův Quodlibet“.
CD „Česká liturgická hudba“.
CD „Melodie světových operet“ - první operetní nahrávka CD, která vznikla v České republice.
CD „František Ignác Antonín Tůma, Jan Dismas Zelenka“ - novodobá premiéra Mše C dur F.I.Tůmy a tři části z Lamentationes Jeremiae prophetae J.D.Zelenky.

V roce 1993 V. Podrazil založil ORCHESTR ATLANTIS a komorní sdružení ATLANTIS COLLEGIUM, které je tvořeno užším výběrem sólistů a členů tohoto orchestru. S Orchestrem Atlantis a jeho komorní sestavou se zúčastnil mezinárodního festivalu „Starý zákon v umění“(1995), mezinárodního hudebního festivalu „Musica Iudaica“(1996), společných koncertů s Tel-Avivským komorním sborem (1998) aj.

V současné době jsou oba tyto soubory tvořeny převážně hudebníky, kteří se systematicky zabývají komorní a sólovou hrou. Účastní se mezinárodních mistrovských kurzů a zahraničních stáží: Salzburg, Main (USA), Lausanne, Londýn, nebo se již sami věnují pedagogické činnosti a vedení interpretačních kurzů: Thessaloniki a Vertiskos (Řecko), Toyama (Japonsko).

Kromě všeobecně známých skladeb tvoří velkou část repertoáru Orchestru Atlantis a Atlantis Collegia duchovní hudba, méně známé skladby starých mistrů a díla soudobých autorů. Někteří čeští a zahraniční skladatelé napsali nebo v současné době komponují své skladby přímo pro Orchestr Atlantis nebo jeho komorní sestavu: Premasiri Khemadasa (Srí Lanka), Max Stern (Izrael), Petr Pokorný, Vlastislav Matoušek, Jan Děd, Vít Clar, Stanislav Jelínek, Kazuhiko Hattori (Japonsko), Karel Janovický (Velká Británie), Mark Kopytman (Izrael).