Standardy kvality OSPOD
Pracovní postupy MěÚ Tanvald zajišťující naplnění standardů kvality výkonu sociálně-právní ochrany
Standardy kvality upravuje příloha č. 1 prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., která nabyla účinnosti spolu se zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů dne 1. ledna 2013. Vyhláška popisuje celkem 14 okruhů standardů. Platnost standardů je od 1.1.2015
STANDARDY č. 1– 3 vymezují místní a časovou dostupnost, prostředí a informovanost
- pracovní doba
- pracovní pohotovost
- prostředí a podmínky – prostory vhodné pro jednání s dětmi, dospělými
- materiální a technické vybavení – využívání automobilů a záznamové techniky
- informovanost – dostupnost a srozumitelnost informací
Standard č. 1 - Místní a časová dostupnost
Standard č. 2 - Prostředí a podmínky
Standard č. 3 - Informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí
STANDARD č. 4 vymezuje otázku personálního zabezpečení úřadu
- stanovuje počet zaměstnanců zajišťující SPOD, ten musí být přiměřeny správnímu obvodu
- při výpočtu přiměřeného počtu zaměstnanců se vychází z počtu všech dětí žijících ve správním obvodu – upraveno dle náročnosti sociální práce v regionu, v souvislosti s výskytem sociálně-patologických jevů (nezaměstnanost, rozvodovost, vyloučené lokality apod.)
- vytvoření odpovídajícího týmu SPOD závisí i na výši dotace ze státního rozpočtu
- výsledkem by měla být zajištěna systematická práce s ohroženými dětmi a rodinami
Standard č. 4 - Personální zabezpečení výkonu SPOD
STANDARDY č. 5 a 6 se zabývají přijímáním a zaškolováním pracovníků a jejich profesního rozvoje
- důraz je kladen na profesní kvalitu zaměstnanců
- pravidelné vzdělávání v oboru
- odbornost
Standard č. 5 - Přijímání a zaškolování
Standard č. 6 - Profesní rozvoj zaměstnanců
STANDARDY č. 7 – 9 definují principy a postupy práce
- prevence
- role klíčového sociálního pracovníka = koordinátor případu
- respekt k individuálním potřebám klienta, podpoře jeho samostatnosti a motivaci k péči o děti (řešení vždy leží na dané rodině),
- podpora sociálního začleňování
- snaha udržet kontakt dítěte (rodiny) s přirozeným sociálním prostředím
- orgán sociálně-právní ochrany přitom používá zákonem stanovené metody sociální práce – pravidelné vyhodnocování situace dítěte a rodiny a plánování postupu (individuální plán ochrany dítěte).
Standard č. 7 - Prevence
Standard č. 9 - Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte
STANDARD č. 8 zejména kritérium 8d má funkci „kontrolní“, které hovoří o tom, že:
- každý zaměstnanec pracuje maximálně s 80 rodinami
- kurátor pro děti a mládež - děti, které vyžadují zvýšenou pozornost z důvodu ohrožení trestnou činností a výchovnými problémy - jde o 40 rodin
- oblasti náhradní rodinné péče – 40 rodin
Standard č. 8 - Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu
STANDARDY č. 10 – 13 vymezují kontrolní mechanismy, vedení dokumentace a způsob vyřizování stížností
Standard č. 10 - Kontrola případu
Standard č. 11 - Rizikové a nouzové situace
Standard č. 12 - Dokumentace o výkonu sociálně-právní ochrany dětí
Standard č. 13 - Podávání a vyřizování stížností
STANDARD č. 14 vymezuje návaznost výkonu sociálně-právní ochrany na další služby
- SPOD vystupuje jako koordinátor péče i ve vztahu k dalším subjektům
- omezování současné praxe, kdy s rodinou současně pracuje několik subjektů a různých odborníků a jejich aktivity nejsou vzájemně provázané jsou kontraproduktivní
Standard č. 14 - Návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty